Inventura osnovnih sredstava

U zadnje vrijeme dobivam sve više upita za inventuru osnovnih sredstava. Naravno, kako se bliži kraj godine tako i pitanje inventure postaje sve aktualnije. Zato ću u nastavku dati nekoliko važnih pitanja i zahtjeva sa kojima se moji klijenti susreću prilikom popisa osnovnih sredstava pa vjerujem da će i vama biti od pomoći.



Dakle, krenimo redom:

  1. Zašto trebamo provesti inventuru? Sukladno Zakonu o računovodstvu postoji zakonska obveza popisa cjelokupne imovine i izvora vlasništva minimalno jednom godišnje. Naravno, u interesu svakog vlasnika je da zna sadržaj i vrijednost imovine kojom raspolaže. Osnovna sredstva su jedan dio obveza popisa, a spadaju u kategoriju dugotrajne imovine.
  2. Kako najjednostavnije provesti popis? Prilikom kupnje osnovnih sredstava, najjednostavniji način je da svakom osnovnom sredstvu dodijelimo inventarni broj koji onda povezuje osnovno sredstvo u stvarnosti sa podatkom u poslovnim knjigama. I u tom slučaju popis se provodi brže i jednostavnije – pripremi se tim, popisne liste i izvrši popis. Ukoliko posjedujemo barkod čitače, tada je popis još jednostavniji.

No praksa mi je pokazala da to baš i nije tako. Posebno je to slučaj u tvrtkama koje su brzo rasle te se nakon procesa nabave evidencija osnovnih sredstava događala usput. U takvim slučajevima, dobro je prepoznati nedostatke što prije te napraviti tzv. nultu inventuru i kreirati bazu osnovnih sredstava.



Kako radimo nultu inventuru?

  • Potrebno je doslovno fizički popisati i evidentirati svako osnovno sredstvo koje se nalazi u tvrtki – fizički zahtjevno, ali drugačije ne ide. 😊
  • Definirati što je sve predmet popisa, način označavanja i opisa, povezivanja sa lokacijama (ured, kat, skladište,…).
  • Unaprijed je potrebno definirati izgled inventurnog broja, a najbolje da je to barkod naljepnica kako bi sljedeća inventura bila jednostavnija i brža.
  • Definirati način evidencije osnovnih sredstava koja su pod vodom, zemljom, u zraku ili na nekom trećem nedostupnom mjestu – da, postoji način kako se i to rješava. 😊
  • Nakon izvršenog fizičkog popisa, potrebno je unijeti podatke u sustav. Ukoliko baza nije postojala to je jednostavno. No vrlo vjerojatno imamo već neki podatak iz knjigovodstva i u tom slučaju je potrebno napraviti usklađivanje starih i novih podataka – dio koji baš ne veseli, ali je nužan.
  • I za kraj, potrebno je definirati proces nabave i evidencije osnovnih sredstava za ubuduće. Pri tome se definiraju odgovornosti, obveze, komunikacija, tijek aktivnosti i sl.


Čija je odgovornost vođenja osnovnih sredstava?

Često me pitaju čija je odgovornost vođenja osnovnih sredstava. Najčešće su to odjeli ili općih poslova ili financija, ponekad odjel nabave, a pojedine tvrtke imaju i odjele upravljanja nekretninama i imovinom. No bez obzira tko je odgovoran, u interesu svakog direktora ili vlasnika je da proces vođenja osnovnih sredstava ima vrlo jasno i kvalitetno definiran!



Trebate stručnu pomoć za inventuru?

Svojim klijentima pomažem oko provođenja inventura i svih potrebnih priprema kako bi svaka sljedeća inventura bila kvalitetna i točna. Ukoliko želite stručnu pomoć za inventuru osnovnih sredstava, obratite se s punim povjerenjem! Za sva pitanja slobodno me kontaktirajte na: natasa@cronata.hr.



Autor: Nataša Cikač, konzultant za nabavu i lanac opskrbe

PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER

Saznajte termine sljedećih edukacija i savjete iz područja nabave, lanca opskrbe i inventure

    Klikom na gumb Pošalji dajete suglasnost da Cronata d.o.o. na Vašu email adresu šalje obavijesti te u tu svrhu pohranjuje Vaše podatke do opoziva.

    Koristimo kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Nastavkom pregleda webstranice slažete se s uvjetima korištenja. Za više informacija pročitajte našu <a href="https://www.inventure.com.hr/politika-privatnosti/" target="_blank">politiku privatnosti</a>.

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close